!!!!??? INTE OKEJ-MEJL

Till: joel


SÄG VAD DET ÄR FÖR FEL PÅ MIG

jag går från genombrott till ett närmre sammanbrott och allt allt allt jag kan tänka på är VARFÖR HÄNDER DETTA MIG? egentligen borde jag kunna skaka av mig alla känslor som en gås gör med vatten och jag tänker på alla gånger jag lyckats fly eller skapat en mur mellan mig och det andra (A. L., J. M., M., Du, B) säger om mitt skrivande (alltid likadant, i olika nyanser):
Ditt språk är spännande / filmiskt / fantastiskt. Du tar uppgiften till en helt annan nivå. 
och en gång till och med
Jag förstår inte riktigt vad slutscenen betyder? Var är den röda tråden?

men nu
nu nu nu bryter jag snart ihop

L gick fram till mig och sa att hon inte på väldigt länge läst något så stilfullt/stilsäkert och undrade om jag skulle skriva någonting efter gymnasiet. jag borde vara överlycklig
Varför är jag inte det? Istället: jag vill fly härifrån och ta avstånd till allt som L har introducerat mig, bli någon annan än den hon förväntar sig mig vara. Som vanligt vill jag trycka ner orden under underhuden och aldrig skriva igen. aldrignågonsin. 

Det var lättare att sluta med textkommunikation och lättare att ta emot/ignorera Bs ord om en ljus skrivande framtid eftersom jag redan hade lagt det bakom mig, men jag är tvungen att fortsätta skriva uppgifter till L och jag är så 
himla
himla
rädd för att göra henne besviken på något sätt. rädd för att inte vara lika bra, rädd för att hon tror att jag är bättre än vad jag i verkligheten är, rädd för att hon har för höga förväntningar på mig därför att jag inte kommer att leva upp till dem. jag kommer snarare rasera dem och ur askan ingen fenix, ur askan ingenting.

ska jag
1. säga som det är, berätta the story of my life och gråta i hennes knä för att vinna sympati och få henne säga: lilla fågel det var inte meningen jag ska inte göra om det brinn pengar brinn jag lovar du betyder någonting du orkar ta dig igenom det här du räcker till så var den du är 

2. börja bygga på en jättehög mur och sluta lämna in skrivuppgifter och sluta med allt, ge mig av, DÖ

eller ska jag
3. simulera fram en riktig sinnessjukdom så att jag får en ursäkt till att slippa allt jobbigt och bara äta isglass och åka karuseller i det otroligt klyschiga montmartre

?

(obs alt. 1 är inte valbar)

varför reagerar jag på det här sättet just nu?
hur gör jag för att så effektivt som möjligt undvika ett hårdare fall?
vad ska jag göra för att inte försumma mitt liv?
vem ska jag vända mig till nu?

Mest tacksam för svar

Kärvänligen,
J

In every heart that breaks, there's a promise broken

en underdrift: jag har lite ont i hjärtat och

jag vet inte varför men hur, precis som alla andra gånger:
jag får dåligt samvete för att jag inte riktigt lever upp till andras förväntningar
och för att jag är den som ger upp innan jag verkligen försöker
övertyga mig själv: tio människor kan inte ha fel

(den här gången gäller det inte någon okänd kurs
som jag valt för just den här sakens skull
eller en anonym bokstav som, när min flykt (äntligen) har nått sitt mål,
säger att jag borde satsa högt och vinna)

hon frågar: ska du skriva någonting efter gymnasiet?
och jag svarar: nej-det-ska-jag-inte-vad-skulle-det-vara-?-
jag-har-ingenting-att-skriva

jag kan inte möta hennes blick
(är den sårad? besviken? arg?)

hon försöker vidare, säger snarare än frågar:
kanske någon folkhögskola med skrivande som inriktning

dör, dör, dör av ett hjärta som inte vill sluta slå för fort
svarar bestämt: nej
och kanske ler jag plågsamt för det känns som om jag går sönder
för hennes skull

*

Ett kalejdoskop är en liten kikare som, allteftersom det roteras eller omskakas, har förmågan att skapa nya figurer, tack vare pärlor eller små skärvor av glas i olika färger. Dessa formationer består därför av samma egenskaper, placerade på olika ställen på kartan. Man kan säga att alla dessa karaktärer i Nedstörtad ängel både är olika konstellationer och en och samma; allena är de sig själva, de är också varandra i varandra och tillsammans skapar de en helhet.

Ett exempel är Maria och Pinon. De finns i K och hans hustru: i deras ordlösa sång genom telefonledningarna, deras obegripliga kärlek, som först är olycklig, men sedan - det var väl lycka, och i oförmögenheten att skiljas ifrån varandra, när de omfamnar varandra ser de ut som två sammanvuxna träd; i Ruth B. (och Brecht): i döden oskiljaktiga och hur hon bär på hans huvud, inte likt en gruvarbetare bär sin pannlampa, men alltid, alltid, alltid; i pojken: lakanet över huvudet (Pinons skam) och alla gånger viljan att upphöra, önskandet om ett avslut på det destruktiva tänkandet (eller: viljan att börja existera, att bli sedd, framtagen med hjälp av andetagen (hör hur han, istället för Rod Stewart, sjunger: /Can you hear me? Can you hear me? / through the dark night far away/ I am dying, forever trying / to be with you, who can say/)); i jaget: när han inser vem han är, när isen inte längre är en omöjlig barriär.

I drömmen behövde de inte läsa stjärnor för att hitta hem, där fanns ingenting farligt. I drömmen var de en och samma, där var Ruth, pojken, K och hans hustru, Pasqual, Maria och jaget en organism, en människa.

Inte intet, utan allt

Stjärnkarta

Filosofer
Platon, Jean-Paul Sartre, John Locke, Descartes, sofisterna, Albert Camus, Berkely

 

Fiktionärer
Too-Ticki, Sisyfos, Lydia

 

Faktionärer
Jag, Du, Vi

 

Kommissionärer
Mamma, M, S

 

Konstellationer
Myten om Sisyfos, Albert Camus

Äcklet, Jean-Paul Sartre

Trollvinter, Tove Jansson

Det amfibiska hjärtat, Jonas Brun

Vredens druvor, John Steinbeck

Tyngd, Jeanette Winterson

(Drömfakulteten, Sara Stridsberg)

(Jag smyger förbi en yxa, Beate Grimsrud)

 

*

Jag:
För vem eller vilka menade Albert när han sa att vi var tvungna att tänka oss Sisyfos lycklig? Var det för dem, vars händer skapade våra leder, för oss själva eller var det för dem, vars liv kommer vara våra visioner?

Du:
Spelar det någon roll om vi dör lyckliga eller om vi inte vet vad meningen med livet är?

Jag:
Det spelar ingen roll just nu, men ibland, när man inte riktigt vet vem eller vad det är man kämpar för. Om det är för världsfred eller för att inga hjärtan ska krossas mot sin vilja.


Du:
Jag försöker tänka mig dig komplett, som ett färdigt pussel, men misslyckas. Varför är det så? Det är inte för att jag inte hoppas att du någonsin kommer att känna dig hel utan för att jag aldrig sett dina ögon glöda, en tunn dimma framför din iris.

Jag:
Jag lånade en bok åt mamma från biblioteket för några dagar sedan, jag förstod inte vad titeln var så jag utgick väl mest från framsidan. Senare sa hon att den handlade om en man som varit i krig och förlorat sitt ben och att han numera lämnade spår med kryckor och inte med sina fotspår.

Jag:
Jag önskar att det handlade mer om helheten och lite mindre om det vi själva vill, att våra argument var grundade på mer än egoism.


Du:
Även om döden skulle vara det enda lyckliga slutet måste du inte vara olycklig när du lever.


Jag:
En gång sa M att jag ibland försvinner. Han sa det långsamt, som om fel valda ord skulle utlösa minor i en förfluten krigszon, och med blicken riktad långt bortifrån, själv inte riktigt närvarande. Han sa att jag tenderar att hamna i en egen värld och att det hade varit bra om jag koncentrerade mig lite bättre. Han är nog först med att säga det rakt ut och ändå inte.

Jag visste ju allt det där redan innan.


Du:
Albert Camus skrev: Tragedin börjar i det ögonblick då han vet.

 

Jag:
Jag är drunknaren; Drunknaren är alltid tanklös, en som glömmer sig och av misstag beger sig för långt ut under simturen. All kunskap sköljd ur huvudet, allt om förrädiska underströmmar och tidvattnets riktningar, ända till dessa att land är ohjälpligt utom synhåll. /…/ Lederna stelnar i kramper och nacken orkar inte längre hålla huvudet ovanför vattenytan. En lång tid flyter drunknaren med ansiktet nedvänt. Så småningom blir drunknarens hud slapp och vattensjukt rynkig, den lättar allt mer från köttet till dess att den går att krypa ur som en gammal säck. Det är en oskuld återfödd, en inverterad födelse. (J. B.)

 

Du:
När du vaknar har du två val:

1. att stanna kvar i sängen eller 2. att gå ut och ta reda på vad snö är.


Jag:
Om inte Too-Ticki vet vad snö är, vet ingen; Man tror den är kall, men om man gör ett snöhus av den blir den varm. Man tycker den är vit, men ibland blir den skär och ibland blå. Den kan vara det mjukaste av allting och den kan vara hårdare än sten. Ingenting är säkert.

Och jag stannar nog kvar.


Du:
Det enda som är säkert är att det inte finns något nu. Vi tror att vi är fria men vi uppfinner tiden, orden och allt det andra som begränsar oss genom våra definitioner. Winterson; Dragningskraften mellan det förflutna och framtiden är så stark att nuet krossas av den. Vi ligger där hjälplösa, utlämnade åt mönster som vi har ärvt och mönster som återskapas av vårt eget beteende.

 

Jag:
Hur ska jag kunna veta om jag inte längre minns? Sartre skrev: Men jag ser inte längre någonting: det hjälper inte att jag gräver i mitt förflutna, jag hämtar bara upp fragment av bilder och jag vet inte riktigt vad de föreställer eller om det är minnen eller fiktioner.

Där är jag nu. När jag ligger sömnlös om nätterna konstruerar min hjärna nya ord av redan befintliga ord och jag vet inte riktigt om de har några definitioner eller om de bara är ett påhitt.


Du:
Du består av allt du upplevt och lärt dig, du kan inte börja om när du väl har börjat.  Det är som Steinbeck skrev: Du och jag – vi är allt som har varit. Ett ögonblicks upphetsning och tusen minnesbilder, det är vi. Och Winterson bekräftar; Vad finns inuti oss? De döda. Tiden. Årtusendens ljusmönster som öppnar sig i våra inälvor. I var och en av oss är det varje minut några miljoner kaliumatomer som går under i radioaktivt sönderfall. Den energi som driver dessa atomära händelser har legat instängd i kaliumatomerna ända sedan en bomb av stjärnformat sprängde detta ingenting till existens.

 

Jag:
Var gör man av med all uppgivenhet som tar upp all plats?

Du:
Man lägger den under fötterna, så att den komprimeras till något hårt. Då kan du ta fram den igen och slänga bort den. Som en snöboll.

 

Jag:
Jag är rädd för att jag försvinner för mycket i fiktionerna och inte längre har något grepp om verkligheten, den jag tror är verkligheten vill säga.

En dag i november tänkte jag: nu har jag Lydias armar.

Och jag trodde att om jag rörde dem för mycket skulle ledsamheten sprida sig till övriga organ och förgifta mig. Jag var verkligen säker på att det var Lydias ledsna armar. Jag höll armarna raka längs med kroppen och ibland knäckte jag fingrarna, försökte leda bort det sorgsna genom lederna.


Du:
Jag tänkte på snön igår kväll. Att den är vackrast när det ser ut som om det faller stora dunfjädrar eller när det yrar små eterneller som är lika förvirrade som du.


Jag:
Sista dagen bad jag S klippa mina band runt min handled. Jag trodde att det skulle vara nån slags försoning med alla mina jag och att det skulle vara som en omstart inför det nya året.


Du:
Men vi tror ju inte på det där, med att börja om, hur ont ditt hjärta än slår.


Jag:
Jag vet. Vi kan bara vara John Locke en gång i livet.


draft: Jan. 18, 2010

han säger: du är bra på att vara objektiv och dra slutsatser
och jag vet inte om jag vill skratta eller gråta, säga: säg det igen
så kanske jag tror dig
säg det igen så kanske jag blir en sån du tror jag är
men säger det inte

jag säger att det inte går ihop det där
med talet och skrivandet
försöker förklara att det inte är samma sak
men säger inte att jag inte vet egentligen

och han nickar
säger att han förstår

han säger att jag försvinner lite ibland
han får en bekymrad blick fast långtdärifrån
ser inte riktigt på mig
som om han vill hitta de rätta orden, slå in rätt spikar

och så säger han:
det är som om du lever i din egna värld

(disappear here)

sista dagen klipper jag alla band
symboliskt ironiskt nog
jag tror ju inte på sånt där : att börja om

fast jag försökt
tusen gånger
och misslyckats
lika många




vet inte riktigt vad jag ska säga om januari;
att den är störtdykande, iskall eller om allt
(fördrivandet, förvridandet, förvirrandet)
ändå är mitt fel och inte någon annans

jag drömmer mina drömmar på engelska
ser hur jag tar galenskaperna ett steg längre :

orden tar sig in i skrivuppgifterna
den plats där sinnet mest av allt ska vara klart
jag ser inte längre gränser, vet inte var
begränsningarna går

och som om jag glömt hur de låter
formar jag orden långsamt i huvudet
ser mig själv forma orden med munnen
utifrån fast inuti

en januarimorgon, jag tänker: att falla är som att vara begreppslös
men att låta sig falla är värre
det är som att titulera sig själv till förlorare
och inte vilja/kunna säga emot



det här är januari:

jag har vunnit tillbaka nätterna, lärt mig somna
till tystnad / jag ligger lite längre på morgnarna för att lyssna klart
: SVART ÄR INGEN FÄRG - DET ÄR SÅ MAN KÄNNER SIG
på radion / skriver anteckningar om Mozart, hur han lämnar spår
/ åker buss en gång för mycket,
ser genom smutsiga fönster gatlamporna som lyser som solar /
stadsbiblioteket blir min tillflyktsplats och all tid går åt att leta
efter böcker jag vill läsa än att faktiskt läsa några / breven /
obegripbarheten och: INGENTING ÅTERVÄNDER
MEN ALLTING KOMMER IGEN

just nu (januari 13 - ):
som om jag läser mest för att jag vill, utan att känna

en osynlig mur mellan mig och orden

tar mig inte förbi, inte in
jag snarare distanserar mig och står kvar
och det går upp för mig
att det inte bara är nu utan

allt oftare -